Βόρεια Νάπολη: το βασίλειο της Καμόρα, της ιταλικής μαφίας. Εκεί όπου ο μόνος νόμος είναι αυτός της βίαιης επιβολής και ο πόλεμος των συμμοριών στρέφεται γύρω από τον έλεγχο της αγοράς των ναρκωτικών, της πορνείας, ακόμα και του τουρισμού. Βασισμένο σε βιβλίο-ντοκουμέντο του δημοσιογράφου Ρομπέρτο Σαβιάνο (ο οποίος εξαιτίας των απειλών ζει υπό συνεχή αστυνομική επιτήρηση) που έγινε μπεστ σέλερ εν μία νυκτί, αυτό το εκρηκτικό πορτρέτο της Καμόρα χαρακτηρίστηκε ως «το πιο αληθινό φιλμ που έχει γίνει για τη μαφία», υπήρξε εμπορικός θρίαμβος στην Ιταλία και αποτέλεσε μαζί με το «Il Divo» αντικείμενο επερώτησης στην ιταλική βουλή σχετικά με την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. .
Εξαιρετική ταινία στα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί, από σκηνοθετικής πλευράς, μια και σεναριακά, η ιδιαιτερότητα του θέματος, είναι επικίνδυνη, μαζί με την δύσκολη επιλογή της κατασκευής του, επικοινωνιακά. Το στυλ "αλά σινεμά verite", στο θέμα της Μαφίας είναι μία τολμηρή επιλογή... Ολοκληρωμένο σινεμά, "καταγγελίας", χωρίς διδακτισμό. Εντυπωσιάζει η αμεσότητα και η ωμότητα. Η προσωπική δημιουργική γραφή, η σπαρτιάτικη ερμηνευτική καθοδήγηση των ηθοποιών και η ρεαλιστική ατμόσφαιρα, σφραγίζουν το έργο του Γκαρόνε, απογειώνοντάς το - και πέρα από το κατασκευαστικό τομέα. Εκτός της ευφυέστατης φορμαλιστικής επιλογής, σε μινιμαλιστικούς τόνους και ανάπτυξη, μέσα από το άγριο τοπίο και τα κοντινά πλάνα, διακρίνεται στο βάθος - φόρος τιμής - στο εκαταλελειμένο, ιταλο-σπαγγέτι γουέστερν, ιδιαίτερα το τελευταίο μισάωρο... Αυτή είναι η πραγματικότητα. Αυτή είναι η Μαφία. Στα χωράφια, όχι στα "σαλόνια"! Όταν η Παιδεία είναι απούσα, ο νόμος του ισχυρού, επικρατεί, ή αλλιώς ο νόμος της "ζούγκλας".
Κανείς άλλος δημιουργός δεν παρουσίασε με τέτοια αυθεντικότητα, τους χαρακτήρες και το περιβάλλον της σήψης και της διαφθοράς με την ολοκληρωτική κυριαρχία της Μαφίας, στον τόπο που γεννήθηκε και όχι εκεί που εξάχθηκε. Στην υπανάπτυκτη φτωχή, Νότια Ιταλία , ακόμη και στον πλούσιο Βορρά, η Καμόρρα και τα πλοκάμια της έχουν τέτοια εξουσία που δύσκολα μπορεί να συλλάβει, ο ανθρώπινος νους. Η ταινία αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Όταν ο νόμος της σιωπής επικρατεί παντού με καθολική αποδοχή και η νέα γενιά, γαλουχείται με όνειρα να γίνουν "γκάγκστερ" και ιδανικά που ξεκινούν και καταλήγουν στο κέρδος, τον εύκολο πλουτισμό από τα ναρκωτικά και την πορνεία, τις ληστείες και τον συμμοριτοπόλεμο για τη αναδιανομή της "πίτας", οι "φαμίλιες" είναι εκεί για να σε προστατέψουν. Ή να σε καθαρίσουν αν περάσεις στην απέναντι πλευρά, ή σηκώσεις κεφάλι και το παίξεις ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΟΣ. Είναι ανατριχιαστικός ο τρόπος που περιγράφονται όσα βλέπουμε...
Και ξέρετε κάτι; Είναι η πρώτη φορά που το θέμα δεν προσφέρεται για κατανάλωση και ωραιοποίηση. Θα έχετε πιθανώς δει ένα σωρό άλλες ταινίες, κυρίως αμερικάνικες, σχετικά με τη δράση της Καμόρα. Εκείνες φαντάζουν τουλάχιστον "γελοίες" και αστείες μπροστά σε αυτό το αριστούργημα. Καμία ταινία απ' όσες έχουν γυριστεί για την Μαφία, δεν μοιάζει με τα ΓΟΜΟΡΡΑ. Αν το δείτε θα καταλάβετε γιατί. Επίσης, σας προειδοποιώ, να μην περιμένετε ότι θα δείτε τα τυποποιημένα κλισέ των ταινιών δράσης με γκάγκστερς και μαφιόζους. Μιλάμε για "άλλο πράγμα". Αποδόμηση όλων των κανόνων που διέπουν την κλασική αφήγηση και το mainstream. Οι τέσσερις παράλληλες ιστορίες των ανθρώπων που παρακολουθούμε συνδέονται μεταξύ τους. Και το τέλος είναι τραγικό, με καθαρά αρχαιοελληνική έννοια. Η πιο φοβερή ερμηνεία, αυτή που αποτυπώνει το μεγαλείο του "φόβου", είναι εκείνη του "κομιστή" χρημάτων, του λογιστή.
Κανείς άλλος δημιουργός δεν παρουσίασε με τέτοια αυθεντικότητα, τους χαρακτήρες και το περιβάλλον της σήψης και της διαφθοράς με την ολοκληρωτική κυριαρχία της Μαφίας, στον τόπο που γεννήθηκε και όχι εκεί που εξάχθηκε. Στην υπανάπτυκτη φτωχή, Νότια Ιταλία , ακόμη και στον πλούσιο Βορρά, η Καμόρρα και τα πλοκάμια της έχουν τέτοια εξουσία που δύσκολα μπορεί να συλλάβει, ο ανθρώπινος νους. Η ταινία αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Όταν ο νόμος της σιωπής επικρατεί παντού με καθολική αποδοχή και η νέα γενιά, γαλουχείται με όνειρα να γίνουν "γκάγκστερ" και ιδανικά που ξεκινούν και καταλήγουν στο κέρδος, τον εύκολο πλουτισμό από τα ναρκωτικά και την πορνεία, τις ληστείες και τον συμμοριτοπόλεμο για τη αναδιανομή της "πίτας", οι "φαμίλιες" είναι εκεί για να σε προστατέψουν. Ή να σε καθαρίσουν αν περάσεις στην απέναντι πλευρά, ή σηκώσεις κεφάλι και το παίξεις ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΟΣ. Είναι ανατριχιαστικός ο τρόπος που περιγράφονται όσα βλέπουμε...
Και ξέρετε κάτι; Είναι η πρώτη φορά που το θέμα δεν προσφέρεται για κατανάλωση και ωραιοποίηση. Θα έχετε πιθανώς δει ένα σωρό άλλες ταινίες, κυρίως αμερικάνικες, σχετικά με τη δράση της Καμόρα. Εκείνες φαντάζουν τουλάχιστον "γελοίες" και αστείες μπροστά σε αυτό το αριστούργημα. Καμία ταινία απ' όσες έχουν γυριστεί για την Μαφία, δεν μοιάζει με τα ΓΟΜΟΡΡΑ. Αν το δείτε θα καταλάβετε γιατί. Επίσης, σας προειδοποιώ, να μην περιμένετε ότι θα δείτε τα τυποποιημένα κλισέ των ταινιών δράσης με γκάγκστερς και μαφιόζους. Μιλάμε για "άλλο πράγμα". Αποδόμηση όλων των κανόνων που διέπουν την κλασική αφήγηση και το mainstream. Οι τέσσερις παράλληλες ιστορίες των ανθρώπων που παρακολουθούμε συνδέονται μεταξύ τους. Και το τέλος είναι τραγικό, με καθαρά αρχαιοελληνική έννοια. Η πιο φοβερή ερμηνεία, αυτή που αποτυπώνει το μεγαλείο του "φόβου", είναι εκείνη του "κομιστή" χρημάτων, του λογιστή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου